WerkPro op weg naar zero emissie
WerkPro op weg naar zero emissie: “We doen wat kan en daar beginnen we mee”
WerkPro heeft meerdere vestigingen in de provincie Groningen, maar ook in Drenthe en Friesland zijn ze te vinden. Elk met een eigen wagenpark als dat nodig is. Zo duurzaam mogelijk is het uitgangspunt. Maar hoe regel je dat praktisch en waar begin je? WerkPro test de mogelijkheden en maakt zo het wagenpark emissievrij waar dat kan.

Duurzaamheid door de hele organisatie
“Voor ons is het duidelijk: we willen duurzaam zijn, daar is geen discussie over,” zegt Cees Jan Gieskes, directeur-bestuurder van WerkPro. “Het zit in ons DNA. De kringloop, de zorgboerderij waar we eigen groenten kweken voor het restaurant; duurzaamheid zit overal in onze organisatie.”
Toch betekent dat niet dat de overstap naar een emissievrij wagenpark vanzelf gaat. WerkPro is met ruim 40 locaties actief in verschillende branches, van kringloop en tot groenprojecten, en in de hele noordelijke regio. Dat brengt uitdagingen met zich mee. Zo is niet voor alle wagens een emissievrije variant beschikbaar of is de actieradius van een emissievrij alternatief niet groot genoeg. Maar waar het kan, wordt gekozen voor emissievrij.
Stap voor stap naar een duurzamer wagenpark
Voor WerkPro was de overstap naar meer duurzaam vervoer nieuw. Daarom moesten ze eerst meer kennis en informatie verzamelen. Proactief onderzocht Richard Pronk, teamleider Bedrijfsbureau, samen met Century de mogelijkheden.
“We hebben samen met Century een grondige analyse laten doen. Hieruit haalden we waardevolle inzichten. Nu we meer zicht hebben op de mogelijkheden en op het wagenpark, kunnen we het hele wagenpark efficiënter inzetten. Het ene project gebruikt de nieuw aangeschafte bakwagens bijvoorbeeld slechts 10.000 kilometer per jaar, terwijl het andere project hem 30.000 kilometer per jaar gebruikt. Nu kunnen we onze nieuwe bakwagens laten rouleren tussen de projecten. Een klein verschil met een fijne en duurzame uitkomst.”
Ook kleinere stappen maken verschil. “In Beijum rijdt al een elektrische VolksWagen ID Buzz. En waar het kan, overwegen we sowieso elektrisch. Maar we zijn eerlijk: het kan nog niet overal. In Buitenpost zijn bijvoorbeeld nauwelijks laadpalen. En voor het ophalen van de gewichtige rode lopers uit de binnenstad hebben we zwaar materieel nodig. Als elektrisch gewoon nog geen haalbare optie is, hebben we gekozen voor de schoonste diesel. Dankzij de overgangsregeling is het mogelijk om deze diensten te blijven verlenen.”
Verandering biedt kansen
WerkPro zag de komst van de zero-emissiezone niet als een probleem, maar als een moment om het eigen wagenpark kritisch onder de loep te nemen. “We zijn ons gaan afvragen: hebben we dit voertuig echt nodig? Kunnen we delen tussen projecten? Wat gebruiken we waarvoor?” Die vragen leidden niet alleen tot duurzamer vervoer, maar ook tot efficiëntere bedrijfsvoering.
Daarnaast worden collega’s actief betrokken. “Ik wist eerst ook niet precies wat de mogelijkheden waren. Logisch, want dit is nieuw voor iedereen. Maar door kennis op te bouwen, en die te delen binnen de organisatie, worden steeds meer mensen meegenomen in de verandering.” – aldus Richard Pronk.
WerkPro is positief over de zero-emissiezone. Maar ook kritisch. “Het begint vaak bij ondernemers, dat is logisch. Maar het wringt soms wel dat particulieren nog wel met vervuilende auto’s de binnenstad in mogen rijden.”
Toch overheerst bij WerkPro een positieve kijk op de zero-emissiezone. “We zien het als een goed begin van een groenere stad, en wie weet in de toekomst wel, provincie.”